Een tijdje geleden, toen ik alweer last kreeg van een spierblessure aan de quadriceps, ging ik op zoek naar een hulpmiddel dat me kon helpen om het aantal spierblessures te verminderen. Zonder dat ik daarvoor iedere keer naar een kiné of osteopaat diende te gaan.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik verschillende artikels tegen waar men sprak over een een nieuw wondermiddel: de foam roller. De term klonk me niet meteen bekend, maar het verhaal erachter kon me wel boeien waardoor ik verder op research ging.

Wat is een foam roller?

Een foam roller is een redelijk nieuwe massagetechniek en kan je het best omschrijven als een langwerpige buis waarover je moet rollen. De techniek die daarbij gebruikt wordt, noemt men ook wel ‘self myofascial release’, een moeilijke term voor ‘je eigen lichaam masseren’.

Door een foam roller te gebruiken verdwijnen trigger points (knopen in je spieren) waardoor de flexibiliteit van je lichaam zal verbeteren en er een betere doorbloeding zal zijn in je spieren. Daarnaast zorgt het ook voor minder strakke en stijve spieren, iets waar ik wel frequent last van heb!

Het klonk alvast veelbelovend.

Verschillende soorten foam rollers

Als je in Google de term ‘foam roller’ intypt, is de kans groot dat je wordt overladen met verschillende soorten foam rollers. Kort, lang, dik, dun, met kleur, zonder kleur, …

Kortom een overaanbod aan foam rollers en dus zeer moeilijk om een keuze te maken.

Over het algemeen verschillen de foam rollers vooral in de hardheid van materiaal waardoor je de trigger points in je spieren beter kan bewerken. 51EX4lYs9fL._SY355_Daarnaast heb je ook verschillende kleuren en maten.
Na het lezen van verschillende artikels en reviews koos ik voor de zwarte rumble roller extra firm (zie foto).

Waarom? Deze foam roller wordt beschreven als één van de hardere foam rollers op de markt. Als je kiest voor een zachtere foam roller zal je uiteindelijk toch naar een hardere versie overstappen omdat je spieren niet meer reageren op de zachtere versie. Daarom koos ik meteen voor de harde extra firm versie. En je weet wat ze zeggen ‘Once you go black, you never go back’.

Ik moet wel toegeven dat de rumble roller extra firm er niet meteen uitziet als een leuk hebbeding voor je interieur, eerder een marteltuig voor verraders uit de middeleeuwen. Maar bon, de functionaliteit van het ding was voor mij belangrijker dan het design.

Ik bestelde de foam roller online via www.fysiosupplies.nl en had hem de volgende dag al in de brievenbus (figuurlijk want dat ding past niet in onze brievenbus).

Uitpakken en meteen gebruiken dacht ik …

Mijn eerste ervaring met de foam roller

Ik wist op voorhand al dat de rumble roller extra firm voor de meer ervaren foam roller was en dat pijn een goed teken is. Ik had me dan ook voorgenomen om voorzichtig te starten met foam rollen.

Via YouTube had ik al enkele instructievideo’s gevonden voor de quadriceps, kuiten en hamstrings. Een echte aanrader om te bekijken, zijn de video’s van de Foam Roller Coach. Niet meteen de meest sexy presentator, maar hij legt wel de essentie van foam rolling uit.

Met beide benen op de foam roller, begon ik stilletjes te rollen. De eerst 5 cm gingen goed, oef! Maar dan moest het echte werk nog beginnen … De lengte waar ik eerder al last had gehad van spierverrekkingen en spierscheuren zat er aan te komen.

Ik voelde het verschil tussen gewoon spierweefsel en een trigger point meteen, het zweet brak me uit. Maar ik hield vol want pijn = goed. Op verschillende sites had ik gelezen dat wanneer je een trigger point gevonden hebt, je deze positie best een 30 tot 45 seconden kan aanhouden. Dan gaat het trigger point zich namelijk ontspannen en gaat de spier beter doorbloeden waardoor de spier weer wat flexibeler is.

Het waren alvast de langste 30 seconden uit mijn leven. Naarmate de seconden voorbij tikte, voelde ik wel dat de pijn lichtjes afnam.

Ik werkte de oefeningen verder af en toen ik opstond, voelde ik me lichter. Was het eerder een mentale kwestie of kwam het toch door de foam roller? Ik vond het antwoord niet meteen.

Conclusie over de foam roller

Nu ik de foam roller ongeveer een jaar heb, ben ik in staat om goede eindconclusie voor mezelf te maken. Ik denk immers dat de effecten van een foam roller verschillen van persoon tot persoon.

Voor mij persoonlijk bleek de foam roller wel een soort wondermiddel te zijn, zoals sommige websites beschreven. Ik voel meteen het verschil wanneer ik de foam roller een week niet heb gebruikt.

Bovendien voelen mijn spieren ook flexibeler aan en merk ik ook dat stretchings waar ik vroeger vaak last mee had, nu gemakkelijker en soepeler gaan.

Ik raad de foam roller dan ook aan voor iedere sporter die vaak last heeft van hardnekkige stijfheid of spierblessures, maar zoals hierboven al beschreven denk ik dat de resultaten afhangen van persoon tot persoon.

Enkele tips

Om mijn ervaring met foam rolling af te sluiten, wil ik graag nog enkele tips met jullie delen:

  • Probeer wekelijks 1 à 2 maal te ‘rollen’, zeker wanneer je last heb van stijve spieren.
  • Bijt door wanneer je een trigger point gevonden hebt. Pijn zal zich uiteindelijk omvormen tot soepelere spieren.
  • Zoek goede instructievideo’s op via YouTube want je kan foam rolling ook verkeerd doen.
  • Plaats de foam roller op een goed zichtbare locatie, dan gebruik je hem vaker.

Tot slot nog een must read wanneer je wil beginnen met foam rollen: http://breakingmuscle.com/mobility-recovery/what-is-a-foam-roller-how-do-i-use-it-and-why-does-it-hurt

Ik kijk uit naar jullie reacties en ervaringen over foam rollen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: