Tijdens een bezoek aan Sicilië zal er alvast één bekende naam een belletje doen rinkelen: de Etna. De Etna is de hoogste vulkaan van Europa en nog steeds één van de meest actieve vulkanen in de hele wereld. Zo vond er recent in maart 2017 nog activiteit plaats op de Etna waarbij meerdere mensen lichte verwondingen opliepen.

Het spreekt dan ook voor zich dat je dit natuurfenomeen moet bezoeken wanneer je op Sicilië vertoeft!

Al bij de heenvlucht vanuit Eindhoven worden we getrakteerd op een mooi uitzicht over de Etna vulkaan. Zo kan je heel duidelijk zien dat er een rookpluim uit de Etna vertrekt. Het lijkt dus bijna of de Etna een wolkenfabriek is. 🙂

20447077_1429406883809335_125224112_o

Een leuke eerste kennismaking, maar de dag nadien vertrekken we op pad met Etna Excursions voor een tweede rendez-vous.

We worden ’s morgens om 8 uur 30 verwacht aan de pick-up plaats Donna Peppina in Zafferana Etnea waar onze gids Florinda ons oppikt. We kijken uit naar een grote tourbus, maar tot onze verbijstering worden we opgepikt in een 4×4 en zijn er blijkbaar maar 2 andere deelnemers aan de excursie. Geen enkel probleem, zo hebben wij meer tijd om te genieten van Lady Etna.

Na een rit van ongeveer een 40 minuten met talloze haarspeldbochten, maken we een eerste stop om de Etna te fotograferen. In tegenstelling tot onze foto vanuit het vliegtuig gisteren, spotten we nu 2 rookpluimen die uit de Etna vertrekken.

Onze gids deelt ons meteen mee dat de activiteit rond de Etna de laatste dagen inderdaad weer wat hoger ligt, maar niet meteen zorgwekkend is.

We zetten onze koers verder en rijden naar Crateri Silvestri op zo’n 2000 m hoogte.

20464815_1429435313806492_736489392_o

De Crateri Silvestri zijn twee inactieve kraters gevormd door de eruptie van de Etna in 1892. De kraters dragen de naam ‘Silvestri’, genoemd naar de ontdekker van de kraters, vulkanoloog Orazio Silvestri. Op de parking aan het restaurant bij Crateri Silvestri staan trouwens permanent vrachtwagens van de NASA die de Etna gebruiken om missies naar het maanlandschap na te bootsen.

Eerst krijgen we wat uitleg van Florinda over het ontstaan van de kraters alsook over de verschillende kleuren gesteenten. Deze kleuren ontstaan wanneer de lava stolt en in aanraking komt met de verschillende aanwezige mineralen. Zo bevatten de witte gesteenten kalk, de groene gesteenten magnesium, de rode gesteenten ijzer en de zwarte gesteenten salpeter.

Nadien krijgen we vrij om de kraters te ontdekken, het landschap is fantastisch. Geen wonder dat dit een vaste uitvalsbasis is van de NASA. 🙂 Ik laat je even meegenieten …

20446238_1429398537143503_1049138142_o20427153_1429398547143502_1307957683_o2017-07-08 09.30.532017-07-08 09.16.32

Na Crateri Silvestri stoppen we onderweg voor een bezoek aan een lavagrot. Deze grot werd ontdekt toen er een weg werd aangelegd naar de Crateri Silvestri en je ziet duidelijk de sporen van de lavastroom.

2017-07-08 10.15.592017-07-08 10.21.012017-07-08 10.27.46Vanuit deze lavagrot vertrekken er overigens nog diverse routes voor speleologen die de lavagrotten onderzoeken. Dit gedeelte was gelukkig niet toegankelijk voor ons. 🙂

Valle del Bove

Na de lavagrot is het tijd om naar Valle del Bove te trekken. Dit dal, ook wel ‘caldera’ genoemd, ontstond ongeveer 7.000 tot 8.000 jaar geleden toen de oostkant van Etna langs de helling van de vulkaan weggleed. De sporen van deze verschuiving zijn nog altijd zéér goed zichtbaar!

2017-07-08 10.59.22

2017-07-08 11.04.42

Tijdens de excursie stel ik mezelf ook de vraag of de Sicilianen geen bang hebben van nieuwe uitbarstingen. In het verleden hebben uitbarstingen immers volledige steden verwoest. Gids Florinda antwoordt nederig dat ze zichzelf maar heel klein voelen tegenover natuurfenomeen Lady Etna en dat zij (Lady Etna) beslist wie of wat er overeind blijft op het eiland.

Daarnaast is de snelheid van de lava (ongeveer 10 km per uur) een troostende factor. Zo kunnen bewoners die zich in het risicogebied bevinden zich nog tijdig uit de voeten maken. In tegenstelling tot de lava zijn de ‘lava bommen’ die de Etna uitspuwt veel gevaarlijker. Deze bommen kunnen de grootte van een auto hebben en kunnen een enorme afstand afleggen vanaf de top van de Etna.

Na Valle del Bove rijden we samen met onze gids naar een lokaal bedrijfje waar we honing proeven en de typische Etna wijn degusteren. Meteen ook het laatste wapenfeit van onze excursie naar de Etna.

Wil jij ook graag de Etna bezoeken?

Een bezoek aan de Etna mag echt niet ontbreken tijdens je rondreis door Sicilië. Als aanbieder kan ik Etna Excursions zeker aanbevelen! Het enige jammere is dat we niet naar hoger gelegen kraters zijn getrokken of een glimp van de hoofdkrater hebben opgevangen. Anderzijds hebben we zo een reden om nog eens terug te trekken 😄.